Reizen is niet hetzelfde als vakantie

13 januari 2019 - Can Tho, Vietnam

Vliegtuig uit, meteen de stad verkennen, dag erna naar het war museum, post office en met nieuwe vrienden een paar pinten pakken. Vervolgens om 7 uur opstaan na een kwalitatief teleurstellend hostelnachtje om naar de historische vietcong tunnels te gaan. We waren wel heel enthousiast! Tandje terug.

We waren al van plan om 'big city' Ho Chi Minh te verlaten en richting de Mekong Delta maar nu wilden we ook wel even een dagje om dan ook echt te 'landen' in Azië. Even goed slapen en even rustig doen.

War museum hcm

Dat wil niet zeggen dat we het niet naar ons zin hebben gehad de afgelopen dagen. Het War Museum was erg indrukwekkend (een beetje Vietnampropaganda was het wel) en we hebben er veel over de oorlog geleerd. Des te leuker was het dus ook toen we een dag later de tunnels die in de oorlog gebruikt werden door de Vietcong konden gaan bekijken. Deze tunnels zijn momenteel 80 cm breed en 120 cm hoog "Omdat ze groter zijn gemaakt voor westerse toeristen" en Rob is er een kleine 100m doorheen geklommen (zie filmpjes).

Cu Chi tunnels

Ook het ontmoeten van andere reizigers (een Nederlander, Filippino, Finse en een Braziliaan) in ons hostel bleek een schot in de roos. Eerst gezellig een aantal biertjes bij het hostel en daarna uit eten en nog even de stad in. De Nederlander (hoi Milan) bleek zelfs in hetzelfde jaar als Loes te zijn afgestudeerd aan dezelfde opleiding en bevriend was geraakt met een van Loes haar vriendinnen terwijl ze in de Filippijnen studeerden, small world.

Stuck in Saigon hostel

Terug naar vermoeiende stuk van reizen. We gaan niet te veel klagen, want uiteindelijk is het het allemaal waard en levert het juist mooie verhalen op. Dus in vogelvlucht wat er fout ging:
1. We liepen 1,5 km (met alle bagage in 33 graden) naar het kantoor van de busfirma om er achter te komen dat die verhuisd was naar 4,5 km verder (update je website!!)
2. We hadden een pauze in onze bustrip richting Can Tho, niemand had ons echter vertelt dat dat maar 15 minuten was. Fijn om te horen als je net aan je bakje rijst met vlees zit.
3. Eindelijk aangekomen in Can Tho, zit je op een busstation 3 km van de stad af, zonder (engels) vervoer.

Bus hcm naar van ThoIMG-20190113-WA005520190112_183544

Maar niet getreurd, 'Grab' was daar! Grab is de oplossing tot alles. Aan de kant paperclips en gesneden brood, Grab is de beste fucking uitvinding van de afgelopen eeuw. Mocht Grab ons ooit vragen om in een neppe reclame te figureren, dan zeggen we met alle plezier dat we een ge-wel-dige ervaring met ze hebben gehad.

Wat is Grab? Grab is een soort Aziatische uber, alleen ze werken ook met scooters. Het idee is simpel, download de app, geef je locatie aan en waar je naar toe wilt, klik op book now en binnen 3 minuten verschijnt er een vietnamees met een herkenbaar groen hesje en bijpassende fancy helm op je locatie. Helemaal top, spring achterop, ritje van 10 tot 15 minuten, ongeveer tussen de 13000 en 31000 dong (0,50 en 1,20 euro) afrekenen, geen gezeik met of je te veel betaalt want de prijs staat van te voren vast en BAM, recht voor het hotel. Of in ons geval, ook voor het busstation en het leuke restaurantje. Lang leve Grab, het brengt de vakantie terug in je reis!

Rob likes grab

1. Josefien:
    14 januari 2019
    Hoi Loes en Rob, leuk om jullie te volgen tijdens jullie reis.
    Geniet van al het moois er te zien is en alle spannende dingen die jullie nog mee gaan maken.
    Il ga het allemaal lezen.
    Veel plezier en groetjes,
  2. Dien:
    14 januari 2019
    wauw wat een ervaringen hebben jullie al opgedaan :-)
    en wat een fantastisch verslag van de reis ook, fokking niet normaal jong, Rob schrijf jij of Loes.... ik denk Rob...... maar ik kan me vergissen:-)
    anyway, mooi om te lezen, en geweldig dat jullie het zo fijn hebben. <3
  3. Rob:
    15 januari 2019
    Ha Dien,

Leuk dat je het een leuk stuk vindt (en de andere ook). Ik heb deze inderdaad geschreven, maar misschien dat ik Loes binnenkort ook wat laat schrijven;).