Over de helft

13 februari 2019 - Cat Ba Island, Vietnam

De loop was klaar, gezegend met belachelijk goed weer. De yin hadden we gehad, nu de yang nog...
3x raden, het was weer tijd voor een busreis. Hanoi was ons best wel tegen gevallen en met nog maar een paar daagjes in Vietnam wilden we er dan toch het allerbeste uit persen. Conclusie; in een keer door naar Cat Ba. Dat betekent dat we nog één keer een lange busreis moesten zien de overleven. Dit keer stond er 12 uur in de sleeperbus op de planning.

Leuke bijkomstigheid, niet iedere Vietnamees viert 10 dagen Tet, dus velen keren eerder terug naar hun huis in de stad. Je raadt het al, velen kiezen ook voor de sleeperbus. Deze bus heeft normaal gesproken een capaciteit van 40 personen. Die kunnen allemaal in het eigen veredelde bedje liggen. Vietnam zou Vietnam niet zijn als je ook gebruik zou kunnen maken van de gangpaden. We willen er niet te veel woorden aan vuil maken, maar als je om 20:00 vertrekt, je bus dusdanig vol ramt dat mensen in de gangpaden zelfs niet meer kunnen liggen, er dan nog meer mensen bij propt (we schatten een kleine 65 man) dan maak je het toch wel heul. erg. bont. Voeg daar nog maar 1 toiletstop in 12 uur tijd aan toe en onze weegschaal met karma stond weer gelijk.

20190209_010524

Maarja, je wil wat, het is een feestperiode en uiteindelijk kom je toch van a naar b en daar gaat het om. Punt b was in dit geval Cat Ba, een eiland op ongeveer 4 uur (bus en ferry) van Hanoi. Het staat vooral bekend om de relaxte sfeer en de mogelijkheid om Ha Long Bay te bezoeken (al kan dat ook gewoon vanuit het vasteland).

Eenmaal bij ons hostel aan gekomen hoopten we op een early check in. Nog even snel een dutje doen zodat we toch nog iets van de dag konden maken. Helaas ging die ballon vandaag ook niet op, dus we moesten nog een uur of vier wakker blijven bij het zwembad tot het 13:00 was. Niet ideaal, maar we zagen wel Stef weer lopen. We weten dat we met een heleboel namen gooien in onze blog en we hadden het inderdaad nog nooit over Stef gehad. Bij deze, Stef kwam een dag voordat wij aan de Ha Giang Loop gingen beginnen terug van zijn rondje in de loop en was dus een van de mensen waarmee we het nieuwe jaar hadden in geluid.

Stef verbleef al een aantal dagen in het hostel en wist dus wel wat ins en outs van het eiland. Helemaal lekker, dan hoefden wij op onze gare dag niet echt na te denken en planden we een wandeltocht naar een viewpoint voor de zonsondergang. Verder niks, gewoon lekker chillen. Stef zijn Google maps vertelde hem dat het 2 km lopen was, goed te doen. Al kwamen we er na een klein half uur achter dat het 2 km hemelsbreed was en de werkelijke route ongeveer 5 km (voornamelijk bergop) was. Volgende keer toch maar op 'route naar' klikken.

Het uitzicht daarentegen was wel mooi. We hadden geluk dat de wolken en de mist weg begonnen te trekken op het moment dat de zon net onder ging. Daarnaast konden we ook nog een beetje met de helderheid op de telefoon spelen waardoor de rode gloed, die er an sich al prima uit zag, toch nog wat roder werd op de foto's zodat we toch iets meer konden pronken met waar we waren. Beetje valsspelen mag af en toe;).

20190209_181328

De volgende dag was het tijd voor dé enige echte Ha Long Bay. Typ de woorden 'Vietnam' en 'bezienswaardigheden' in en Ha Long Bay kijkt je waarschijnlijk op 80% van de afbeeldingen aan. De baai bestaat uit een grote hoeveelheid aan karstrotsen die torenhoog uit de zee verschijnen. Een beetje zoals Tam Coc/Trang an, alleen dan in het water. Ha Long Bay is voor Vietnam wat de Grand Canyon voor Amerika is en de Victoria Falls voor Zambia en Zimbabwe is. Een must see dus.

Een samenvatting van Ha Long Bay in een paar woorden? 'Leuk dat we het gedaan hebben'. Eerlijk gezegd viel het een beetje tegen. Het leek inderdaad veel op Tam Coc/Trang An en het weer zat ook niet echt mee met mist en zelfs een beetje regen. Zonder zon worden de stops om te zwemmen ook niet echt beter en kayakken hadden we ook al gedaan. We hadden het al van meerdere reizigers onderweg gehoord 'Het valt een beetje tegen, maar je moet er wel geweest zijn'. Achteraf zijn we blij dat we het gedaan hebben, als we het niet hadden gedaan hadden we het ons niet vergeven.

20190210_143812

En dat is ook niet erg, wanneer we hadden mogen kiezen tussen zon tijdens de Ha Giang Loop en regen in Ha Long Bay of andersom, dan hadden we elke keer weer voor de zon tijdens de Loop gekozen. Verder hadden we ook een erg leuke groep op de boot. We hebben een aantal woorden/tekens in gebarentaal geleerd zodat we met een dove (erg knap, zo op reis, had een topinstelling ook) medereiziger konden communiceren. We hebben nog wat brutale aapjes, die de benen van een man lekkerder vonden dan de chips, hallo rabiës, ontmoet. En het blijft absurd om ineens in the middle of nowhere een vrouwtje met haar supermarktboot aan te zien komen varen.

20190210_08535120190210_112549

Waarschijnlijk zijn we de afgelopen weken gewoon erg verwend geweest waardoor we al veel vergelijkbare dingen gezien hebben. Als we begonnen waren in het Noorden dan hadden we waarschijnlijk onze ogen uit gekeken en was het een van de mooiste ervaringen geweest, maar voor nu was het vooral 'Oké'. Maar het maakt de reis wel compleet.

De dag erna vertrokken we weer terug naar Hanoi. Tijd voor onze laatste dag in Vietnam. Helaas regende het wel, maar onze reis door het land kon toch niet meer stuk. Op onze laatste dag zijn we naar de beroemde 'treinstraat' van Hanoi gegaan. Je kent de filmpjes vast wel, je ziet een leuk marktje vol met spullen en stoeltjes en ineens ruimt iedereen tegelijkertijd al zijn zooi op en raast er een trein dwars door de ruimte waar 5 seconden eerder nog een markt was. Dat wilden we wel zien. De dienstregeling in Vietnam is echter niet te vergelijken met de NS. Op de dag dat wij er waren zouden er vier treinen door de straat rijden, een in de ochten en drie in de avond. Wij waren daar in de middag. Geen trein gezien dus, wel leuke foto's gemaakt.

20190211_14185320190211_145247IMG-20190211-WA0022

Daarna hebben we de Temple of Literature nog bezocht. Een erg interrssante tempel waar tot op de dag van vandaag nog studenten komen bidden voor goede cijfers. Ook kon je daar een rol perkament kopen en door een kalligrafist laten beschilderen, deze rol perkament zou daarna geluk brengen voor het komende Lunar Year.

20190211_171320

Diezelfde avond hadden we nog afgesproken om een hapje te eten en een drankje te doen met Willem. Kei gezellig, beste pizza van Vietnam en daarna voor het eerst in vijf weken weer eens een (aantal) speciaalbier gedronken. Heerlijke afsluiting van een prachtige reis door Vietnam.

20190211_212404

Op naar de Malediven.

P.s. We zijn over de helft, de laatste dag Vietnam was dag 34/62

1. Chris:
    13 februari 2019
    Over de helft inderdaad maar de afgelopen 34 dagen zullen onvergetelijk voor jullie zijn en blijven een toffe herinnering. Geniet vooral van de dagen die nog komen zodat het allemaal een onvergetelijke vakantie want jullie gaan NOG 28 dagen G E N I E T E N. XXX
  2. Dien:
    16 februari 2019
    wowwwww. die trein die daar over de markt (----) komt razen :-) dat was natuurlijk wel effe een dingetje geweest om daar een filmpje van te hebben :-)
    gaaf hoor jongens wat jullie zien horen en eten denk ik :-)
    lekker genieten... dat is het toverwoord, een onvergetelijke reis maken samen... dat neemt niemand je ooit nog af <3